Forum

Dit is geen echt forum. Hier plaats ik alle berichten die U mij mailt via de contactpagina.

Hierin vind U een contactformulier. Ik geef ieder onderwerp een nummer, zodat U op zo'n nummer kunt reageren. 

Graag veel en opbouwende reacties, die heb ik hard nodig...

Wie maakt het eerste topic?

TOPIC 1


Hallo Maarten, mooi project.
Bouwvolgorde.
Bij de bouwvolgorde kun je beter uitgaan van de gedachte, als hij klaar is, welke onderdelen moeten dan nog wisselbaar zijn en kunnen dat dan ook nog zijn. Denk hierbij aan besturingonderdelen als roerhevel en koppelstang naar de stuurmotor. Motoren van aandrijving en schroefaskoppeling. De boegschroef is een apart onderdeel, als het dek verlijmd is kun je er niet meer bij maar, een afneembaar dek of luik zijn eigenlijk moeilijke oplossingen. Veelal zie je dat de boegschroef daarom door sommigen niet toegepast wordt maar manoeuvreren door het apart aansturen van de hoofdmotoren plaats vindt via de besturing.
Als je kijkt naar bedrading en moderne led-verlichting dan is de enige te verwachten storing draadbreuk of kortsluiting. Aanbrengen vooraf heeft dan de voorkeur omdat het dan eenvoudig onzichtbaar weggewerkt kan worden. Eventueel kun je wat extra bedrading aan brengen voor opties in de toekomst.
Motoren moet je kunnen wisselen of vervangen maar de motorsteunen met de verstelinrichting moeten wel bereikbaar zijn met bijvoorbeeld haakse schroevendraaiers of ring- of steeksleuteltjes via de bovenkant.
Accu, ontvanger en dergelijke moeten altijd bereikbaar en wisselbaar zijn dus als laatste aanbrengen. De accubak en positie voor de ontvanger kun je natuurlijk wèl voorbereiden maar dan enigszins universeel en bijvoorbeeld ruimer houden i.v.m. andere modellen in de toekomst of een waterdichte flexibel inpakken, denk hierbij aan de ontvanger in misschien een plastic zak.
Succes, Cees

Denk ik nog aan, ook de montagepositie van de roerservo en koppelstang, het uitmeten ervan, kun je natuurlijk geheel voorbereiden maar, tijdens het afwerken van de binnenkant, impregneren, lakken e.d. zou ik deze verwijderen en de roerhevel even afplakken zodat deze schoon blijven. De motoren-regelaars, als het er twee worden kun je eigenlijk niet inpakken in plastic i.v.m. de koeling. Succes, Cees

 

Hallo Maarten, Gefeliciteerd met je status als pensionado. En je vrije tijd kom je met zo'n cadeau wel door. Gebruik een deel van die tijd om je goed in te lezen op het Forum. Er is een hoop info over dit schip te vinden. Beplank eerst de huid en zet dan pas de motoren erin. Dan kun je gelijk assen, straalbuizen en motoren uitrichten. Voordat het dek erop gaat de binnenkant van de romp conserveren. Je zult dan een keuze moeten maken of je dat met epoxy of (blanke)lak doek. Als je met epoxy aan de slag gaat zou ik de buitenkant met één of meerdere lagen glasweefsel bekleden. Je wilt met de boot gaan varen zie ik en dan is het beter om voor een waterbestendige romp te zorgen, die ook tegen een stootje kan. Je hebt al een boegschroef, maar echt nodig is die niet indien je de motoren apart gaat besturen. Zet de boegschroef er wel zo in dat die bereikbaar blijft voor onderhoud. Je hebt dubbele kruiskoppelingen en dat is prima. Zet ze wel zo in elkaar dat de scharnierpunten in hetzelfde vlak liggen. Het bijhouden van een bouwverslag is leuk (vind ik zelf) en levert buiten kritiek ook een hoop info en advies op. En later is het voor jezelf ook leuk om nog een door te lezen. Succes verder! gr. Klaas.

 

Ook jij hartelijk dank voor je reactie en adviezen, Klaas.

Uiteraard neem ik alles aan van andere ervaren bouwers, maar toch zit er veel verschil in de adviezen. Zodat je altijd zelf keuzes moet maken.

Veel  zet ik op het bouwverslag, dat jullie ook gezien hebben.

Graag blijven reageren, dat is erg leuk en ook zeer leerzaam. Ik hoop jullie nog veel lastig te vallen ().

Bedankt alvast en groetjes van Maarten.

 

Geen dank Maarten en er zijn vele wegen, die naar Rome leiden. Het scheepje in mijn avatar is 57 jaar oud en heeft een balsa romp. Zit van origine een keer of zeven in de blanke lak. Daarna met Humbrol in kleur afgelakt. Omdat de balsa romp niet goed is gestabiliseerd (had poriënvuller moeten gebruiken om het balsahout hard te maken) blijft het een kwetsbaar scheepje. Maar in die tijd wel blanke lak voor handen en geen porieënvuller. En die paar jaren dat ik er nog mee vaar zal ze het wel volhouden. Probeer wel bij één systeem te blijven. Sommige soorten verdragen elkaar wel, maar als het verkeerd gaat heb je een hoop werk. En als je zoiets in de eindfase overkomt dan heb je echt een uitdaging. Maar voorlopig kun je alles nog even laten bezinken om dan een zo goed mogelijke keuze maken. Heeft ook veel met persoonlijke voorkeur te maken. Gr. Klaas.

 

Hartelijk dank voor het meedenken. Ik denk er idd over om met epoxy te werken. Maar de een (ervaren) zegt om geen glasvezel maar vuller in poedervorm te gebruiken, en de ander( ook ervaren) zegt het juist andersom. Er zijn ook mensen die zeggen dat je beter Glasvliesbehang kunt gebruiken, omdat dat makkelijker de glooiingen in de huid volgt...Voor elk wat wils, dus. Vandaar die "keuzes". Ik denk dat ieder hier zijn eigen ervaringen mee heeft. Overigens een prachtig object, dat oude scheepje... Schitterend. Zet eens een filmpje op YouTube of zo...

 

Maarten, Je haalt een paar dingen door elkaar. De buitenkant van de romp bekleed je met epoxy en glas WEEFSEL. Dat is doek in verschillende diktes. 80 gr/m2 lijkt me wel geschikt. dat is lekker soepel en vormt zich gemakkelijk. Dubbelingen zie je bijna niet. Vuller gebruik je in de epoxy om een soort plamuur te maken om kieren en spleten te vullen.
Kijk eens in het bouwverslag van de Ebba Victor. Daar wordt het bekleden met epoxyweefsel goed omschreven. En Bert V. is een zeer nette bouwer. Echt een perfectionist.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-ebba-victor-mercantic.254394/page-4
Het oude scheepje in mijn avatar heeft al heel wat meegemaakt. Hun je in deze link lezen.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-verslag-esso-berlin-raffaele-cafiero.266675/
Ook van andere schepen heb ik filmpjes gemaakt. Zoek maar eens op
Klaas Kuipers + Youtube
En dan is er ook nog een bouwverslag van mijn laatste scheepje. Is als epoxy romp op een plug gebouwd. Daaruit is misschien ook wel wat informatie voor je te halen.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
Kijk maar of je er iets aan hebt. Ben je zo weer een paar dagen verder. Mijn verslag springt een beetje van de hak op de tak, maar dat komt door de aard van het beestje. Wens je veel lees en kijkplezier.
Gr. Klaas.

 

Hallo Maarten,
Wat mij goed geholpen heeft is het lid worden van een vaarclub. In mijn geval de MBVA in Alblasserdam. Er is daar altijd wel iemand die het probleem al een keer heeft opgelost. En natuurlijk kan je hier op het forum ook de nodige informatie vragen. Succes met de bouw en haast je niet. De bouwbeschrijving is niet heel duidelijk en er staat veel info op de grote tekeningen. 
Groeten Roelof
(ook Smit Rotterdam bouwer)

 

Maarten,
Ik heb weliswaar alleen ervaring met houten rompen van modelzeiljachten maar ik heb op basis van die ervaring o.a. de volgende adviezen:
- de spanten zijn netjes haaks uitgesneden.Leg er een latje langs en dan zie je waar en hoeveel je ze moet afschuinen om voldoende lijmcontact tussen de gangen en het spant te krijgen.
- het is geen voorgeschreven wet dat je bij het dek of bij de kiel moet beginnen.Je kan ook t.p.v de kim (overgang bodem naar zijhuid) beginnen.Gewoon even proberen en verschuiven etc, zet zo'n eerste latje (ongelijmd) vast en kijk er de volgende dag nog eens naar en realiseer je ook dat veel latjes naar het eind geleidelijk smaller moeten worden , net als de planken in een houten wijn/bier/jenever vat.
(if it looks right, it is right but it all depends who is looking...)

 

Enorm, al die reacties. Was even druk dus duurde even, maar nu even tijd...Klaas, bedankt voor je advies. De tip van dat glasvliesbehang gaf een gebruiker mij , omdat volgens hem dit zeer dun is en dus mooi volgt, zoals jij dat zegt.
het gewicht dat jij geeft, 80 gr/m3, is uiteraard erg belangrijk. Dat neem ik dus zeker mee...Ik ga trouwens zeker naar je verslagen en filmpjes kijken...Ben zelf ook al wat verder inmiddels...

Roelof, ik wil idd graag lid worden van een vaarclub en/of modelbouwclub, maar loop tegen het bezwaar aan dat er veel evenementen op zondag plaats vinden, en dat is iets wat ik niet gewend ben van huis uit en ook niet aan begin. Wel jammer, maar ik zoek nog even verder...Misschien zijn er nog anderen....

Ard, jou tips over het afschuinen zijn ook zeer welkom. Zou ik voor het tijdelijk vastzetten kleine spijkertjes kunnen gebruiken? En moeten die dan van koper zijn? Of moeten ze er zowiezo weer uit?

Weer huiswerk zat...Bedankt allemaal...

De motoren van Robbe zijn behoorlijk groot, dus ik moet het motorspant verder uitzagen. Die holling is 360 mm en moet 420 worden. Gelukkig heb ik een Dremel met flexibele as, die helpt mij enorm bij dit soort moeilijk bereikbare plaatsen...

 

Maarten ik zou nog even aanvullen op wat ik eerder had geschreven, misschien heb je er wat aan. Voor de vormstabiliteit van de romp is het van belang daar waar mogelijk een doosconstructie aan te brengen. Ikzelf doe dat door op een aantal plekken toch de dek voor een deel vast te monteren. Het hangt van het model af of dit ook werkelijk kan. Een schaalmodel is hiervoor een zorgenkindje. Zijn er secties in de romp die, samen met een deel van het dek vast gemonteerd kunnen worden. Denk hierbij aan een deel van de neus met aan beide zijden de gangboorden. Indien dit mogelijk is, dan kunnen de zo ontstane loze ruimtes tevens dienen als drijflichaam bij schipbreuk. Deze keuze maakte ik heel vroeger al i.v.m. b.v. de risico’s t.g.v. radiostoring. Op meer open water kan de boot niet altijd direct geborgen worden of zelfs enige dagen zoek raken. Regenval, slecht weer doen de rest als geen voorzorgsmaatregelen getroffen worden. Klinkt natuurlijk kritisch maar ook in een stadsvijver kan de boot onder een fontein terecht komen. Dus een stuk vormstabiliteit gecombineerd met veiligheid. Om ook een stukje achterplecht in de doos mee te nemen wordt eigenlijk bepaald door de positie van de roerkoning. De werkelijke ruimte die zo overblijft voor alle apparatuur is dan een rechthoekige ruimte in het centrum van de romp. Denk aan het zwaartepunt voor de noodzakelijke verdeling van het gewicht.
Voor een schaalmodel wordt dit natuurlijk moeilijk toepasbaar maar het blijft zinvol te bekijken in welke mate de stabiliteit van de vorm van de romp gewaarborgd is. Reeds gebouwde modellen geven daar natuurlijk inzicht in. Van invloed is in grote mate de spanning in de beplanking, het materiaal. Bij het aanbrengen ervan zou ik in ieder geval de basisvorm, spanten en liggers, vast op een stevige ondergrond fixeren. Een heel, maar meer algemeen, verhaal en wellicht (deels) overbodig naast de overige informatie die binnenrolt.

 

Achter de vorige zin moet bij nader inzien nog wat toegevoegd worden, ik ken n.l. de bouwbeschrijving niet; Bij het aanbrengen van de rompbeplanking proberen deze symmetrisch aan te brengen, opbouwend links en rechts, dit om kromtrekken van de romp te voorkomen. Cees

 

Cees,

Weer hartelijk dank voor je enorme meedenken. Leuk als je dit graag doet. Ik ben er blij mee.

Ga zeker wat doen met deze info, vooral die over het beplanken en eerst fixeren van de romp. Uiteraard zeer belangrijk, maar je moet er wel aan denken. Heeft  vast de ervaring je geleerd. Ik denk dat ik een soort van frame maak, waar de gehele romp in [past, en die wel in zij geheel verplaatsbaar is. Want inderdaad, nu ik er over nadenk, als ik ga beplanken en de romp is bijvoorbeeld 2 mm getordeerd, dan blijft dit altijd zo. Eerst goed richten en daarna in die stand fixeren dus, als ik je goed heb begrepen. Dat over die “doos” moet ik nog even bestuderen. Werk zat dus voorlopig. Eerst een poosje denken HOE en daarna de volgorde bepalen…

Maarten

 

Hallo maarten.
Ten eerste gefeliciteerd met de status. En moge vele jaren volgen.
Ik zal me ook even voorstellen ik ben Leo en ben 52 jaar en kom uit alkmaar. 
Zelf heb ik de Rotterdam gemaakt van billing dat al wel jaren geleden,en later besloot ik om de Rotterdam 2keer te vergroten nou dat projectje heeft maar 21 jaar geduurd dus valt mee haha. 
En even over de bouw van de Rotterdam die heeft een hoge moeilijkheids factor en vergt veel tijd en geduld en las van een andere bouwer dat het verstandig is om eerst de huid te beplanken daar ben ik het niet echt mee eens maar ieder zijn ding.
Ikzelf geniet de voorkeur om eerst de motoren en de assen uit te lijnen,wat daarbij handig is om alvast een klein stuk huid aan te brengen waar de assen doorheen steken dan heb je de positie al en ik ga voor dat het meeste wat je maakt ook afneembaar is dat is handig bij het verven /spuiten. 
Alvast veel bouw plezier en als je vragen hebt schroom niet dan leg ik het je wel uit.
Leo 

 

Dank je wel Leo, voor deze goede tip...
Inderdaad. Eerst een deel van de beplanking aanbrengen (na het opvolgen van de goede tip van Cees over richten en fixeren) waardoor de nodige stijfheid ontstaat, en daarna de electronica zoveel (en slim!) mogelijk inbouwen. Hiermee kan ik weer even verder. Ben nu bezig met de schroefastunnels. Gaat prima, ik heb de delen in elkaar gelijmd na plaatsing van een messing buisje van 6 mm, dat na verlijming weer verwijderd kan worden. Daartoe heb ik het buisje eerst een beetje ingesmeerd met zuurvrije vaseline. Werkte bij de eerste prima, ging er na verlijming weer makkelijk uit...

Maarten

 

Hallo Maarten de beste methode is proberen de spanten met de dek-zijde, de romp dus ondersteboven op een stevige bouwplank te monteren. Het hangt van de stevigheid van de spant aldaar hoe te doen misschien als het een open spant is, er een plaatje over maximale breedte binnen het spant en aan weerszijde schroeven, 4 totaal.

De bouwblank zal je een aantal niveaus moeten geven en bij een gekromd dek kun je vulplaten gebruiken.

Ik bedenk zo maar wat. Rondom vrij toegankelijk, dat is belangrijk, en een stevige onderplaat.

Succes Maarten, recht zo die gaat.

Cees

 

Weer hartelijk dank voor je enorme meedenken. Leuk als je dit graag doet. Ik ben er blij mee.

Ga zeker wat doen met deze info, vooral die over het beplanken en eerst fixeren van de romp. Uiteraard zeer belangrijk, maar je moet er wel aan denken. Heeft  vast de ervaring je geleerd. Ik denk dat ik een soort van frame maak, waar de gehele romp in past, en die wel in zij geheel verplaatsbaar is. Want inderdaad, nu ik er over nadenk, als ik ga beplanken en de romp is bijvoorbeeld 2 mm getordeerd, dan blijft dit altijd zo. Eerst goed richten en daarna in die stand fixeren dus, als ik je goed heb begrepen. Dat over die “doos” moet ik nog even bestuderen. Werk zat dus voorlopig. Eerst een poosje denken HOE en daarna de volgorde bepalen…

Maarten

 

Achter de vorige zin moet bij nader inzien nög wat toegevoegd worden, ik ken n.l. de bouwbeschrijving niet; Bij het aanbrengen van de rompbeplanking proberen deze symmetrisch aan te brengen, opbouwend links en rechts, dit om kromtrekken van de romp te voorkomen.

Cees

 

Hallo maarten. 
Bedankt voor je waardering in je berichtje. 
Nog even een klein handigheidje voor je om de assen goed te kunnen uitlijnen in de tunnels. 
Maak een cirkel met de zelfde diameter als de tunnel en zet die op de as daarna het motor steun even vast zetten zo kan je het hele spul goed en recht uitlijnen. 
Hoop dat je er wat aan hebt en bouw ze .
Leo 

 

Goed plan, alleen moet ik de meegeleverde motorsteunen ook aanpassen. Die zijn te breed, passen niet naast elkaar in de romp. Maar dat komt goed. Bij het verlijmen van de houten delen van de schroefaskoker heb ik in die koker (hout) een losse as van 6mm geplaatst. Die komt nu bijna exact in het midden van de doorgang achter de motorsteun uit. Scheelt minder als een mm. Dus dat ging eigenlijk prima.Zie foto's.
De minimale afwijking los ik op nadat de romp deels beplankt en dus stijf is. Moet ook goed komen.

Hallo Maarten, Als ik zo de foto's bekijk dan zouden de motoren op de spanten kunnen worden geschroefd en heb je de motorsteunen niet nodig. Waarschijnlijk kun je de gaten nog wat ovaal maken opdat de boel recht voor elkaar komt. Heb er wel erg in om dan in de spanten koelsleuven te maken. In je motoren zie ik een vennetje zitten. Die zorgt voor een luchtstroom door de motor. In het kopse eind van de motor zitten openingen om die koellucht in te laten. Zet je ze tegen de spanten aan dan zou je die openingen af kunnen sluiten. Het heeft mij in 2010 een motor gekost en je kunt het in mijn Smit Finland nog steeds ruiken. Gelukkig was het een sloopmotor uit een boormachine, dus geen diepte-investering. Toen maar een paar echte motoren (Bühler Zon 03) gekocht. Die gaan ook nog eens zeer spaarzaam om met stroom. Het is een gewilde motor en nu 2 x zo duur als in 2010. Gr. Klaas.

 

Hallo Claas,
ik heb een proefopstelling gemaakt met de originele BB as, die er uiteraard uitgaat. Komen koperen schroeven op en goede assen, om problemen in de toekomst te voorkomen.
Overigens heb ik een deel van de motorsteun gebruikt, maar is denk ik niet eens nodig. As ligt op 1/2 mm nauwkeurig, zou zelfs zonder cardanas kunnen, maar...de beplanking zit er nog niet op. Dan kan de boel zomaar veranderen, dus ik wacht nog even met definitief bevestigen. Bedankt voor je tip over de koeling, dat is inderdaad erg belangrijk. Ik heb overigens de indruk dat deze motoren meer als sterk genoeg zijn. En stil...Maarten

 

Maarten, Als je een filmpje bij Youtube "parkeert" kun je gewoon in je verslag de link copieren. Zodra je de reactie plaatst wordt de video vanzelf zichtbaar. Wel bij Youtube de film even toegankelijk zetten voor publiek. Succes ermee! Gr. Klaas.

 

Filmpjes naar YouTube uploaden zonder account lukt mij niet. En ik deel niet graag al mijn gegevens met dit soort programma`s. Kijk wel verder.
Ik heb de motoren nu beide ingebouwd (tijdelijk, want er moet nog worden gelakt en dergelijke, en bovendien de goede aandrijfassen).
Zoals je kunt zien heb ik dubbele motorsteunen gemaakt met goede ventilatie openingen. Zelfs zonder cardanassen is uitlijning bijna 0, dus prima.
Ga nu de boel uitbouwen en beginnen met een juk maken, op jullie advies, en de huidbeplanking aanbrengen. Zal nog wel een klus worden...Maar WAT geniet ik hier van...Had ik jaren eerder moeten doen.
Vooral jullie adviezen en opbouwende kritiek doet me enorm goed.

 

Ja Maarten, modelbouwen is een schitterende hobby, waarin je je helemaal kunt uitleven. Goed dat je met een bouwdoos bent begonnen. Het is wel niet de gemakkelijkste, maar het gaat toch een stuk eenvoudiger dan van tekening bouwen. Zie je kans om je plaatjes op volledige grootte bij te voegen? Dat leest wat beter. Probeer voor de schroefjes waarmee je de motoren vast zet een paar imbus-exemplaren te bemachtigen. Lukt dat niet, neem dan wat langere boutjes en zet een moertje achter de kop. Later, als de romp dicht is, krijg je er misschien geen schroevendraaier meer in, of kun je geen kracht zetten. Als je ooit onderhoud moet plegen ben je daar blij mee. Probeer om dezelfde reden ook roeren, assen en schroeven demontabel te houden. En dat beplanken gaat best lukken. Probeer aan beide kanten gelijk op te werken en haast je niet. Gebruik geen spijkers om de latten te fixeren. Zie dat je wat klemmen krijgt en kijk de postbode eens lief aan voor een handvol elastieken. Beter mee dan om verlegen. Succes verder met het vervolg. Gr. Klaas.

 

Bedankt voor deze wederom zeer nodige adviezen. Dat van die boutjes e.d. is zeer logisch, maar je moet er maar aan denken. Ook die elastieken. Als de postbode een dame is, zal dat lief aankijken best lukken...
De plaatjes heb ik voor de leesbaarheid zo klein gehouden, maar als je ze aanklikt, krijg je een groter (desnoods full screen hoge resolutie) exemplaar.

Groet,

Maarten

 

 

 

 

Weer een paar stappen. Boegschroefmotor geplaatst, althans het huis ervan, alleen iets hoger als de exacte bedoelde locatie. Dat is haast onmogelijk zonder alle spanten te verzagen en dus verzwakken. Ik zag op dit forum dat de meeste bouwers dit zo doen. Sommigen plaatsen hem een spant naar achteren, maar dat komt de wendbaarheid niet ten goede. vandaar deze keuze. Hij blijft wel ruimschoots onder de waterlijn...

 
Ook heb ik het eerste onderste rompdeel trachten te buigen. Eerst goed doorweekt met water, en daarna met een heet strijkijzer...Ging niet slecht. Ook hiervoor (het buigen) worden veel manieren toegepast en heeft iedereen zijn eigen ervaringen. Ik laat dit nu eerst drogen en maandag kan ik het dan misschien vastlijmen.

 

Mooi dat het allemaal een beetje lukt Maarten. Heb er erg in dat wanneer je de huid op de spanten plakt de romp goed in model blijft en niet scheef staat. Bij één van mijn modellen (kunststof romp) heb ik niet goed opgelet bij het inlijmen van het dek. En toen zat er overdreven gesteld een wrong in de romp. Als je het niet weet valt het niet erg op, maar je blijft je achteraf toch aan ergeren. Dus als je de boel fixeert om de lijm te laten drogen zorgen dat de boel "vierkant" staat. Weet het, ik ben een klier, maar kan je nu nog waarschuwen. Misschien helpt het om twee kanten tegelijk op te zetten (lijmen). Succes ermee! Gr. Klaas.

 

Daarom ook heb ik het "karkas"op een plank gefixeerd, zoals je misschien kunt zien op de foto`s.
De tip om twee kanten tegelijk te lijmen neem ik uiteraard mee. Ik heb nu inmiddels een van de triplex platen onder de romp gebogen. Viel nog niet mee. Triplex is erg taai, maar zit mijns inziens redelijk.
Gewoon nat gemaakt, warme strijkbout, en fixeren op haar plaats met lijmklemmen en kegjes. Voor een eerste keer vind ik het nog niet tegenvallen, hoewel nog meer werk als ik verwachtte...Maar dat geeft niks...
Ik heb overigens bij de Hornbach een aantal loeisterke kleine klemmen gekocht voor zeer weinig geld. Iets van € 1,25 per stuk. Knijpen VEEL harder als die hele kleine klemmen. Zie foto, misschien een idee voor anderen...

 

Ik gebruikte een hobbybrander, en een stukje rond materiaal op een houten handvat. Triplex in koud water, en buigen maar. Ging prima. Staat nu vastgeklemd te drogen...Maarten

 

 

Ik ben inmiddels een flink eind gevorderd. Nu kom ik op het punt van een proefvaart. Eerst de romp nog van binnen waterdicht maken. Ik had zelf gedacht dit met twee componenten epoxy te doen.
Uiteraard sta ik open voor betere ideeen. Ik heb bijvoorbeeld ook een spuitbus blanke watervaste lak van Motip.

Daarna de buitenkant met weefsel of vezel. Wat is het beste? Iedereen geeft uitstekende tips. Ik denk dat ik ga voor 80g/m2 doek met epoxy hars. 

Het beplanken was een enorme klus voor een beginneling. Daarom is het laatste deel wel wat mooier geworden dan het begin, dat lijkt me logisch. Ervaring...
Ik zal wat foto's plaatsen, dan kunnen jullie kijken en adviseren. 
Nog een vraagje nu: zal ik de buitenkant nu vlak maken met vloeibaar hout of een soort alabastine of hoe dat heet?

Schiet lekker op Maarten. Schuur eerst de romp zo goed mogelijk in model. Daarna kan je aan de slag met epoxy/glasweefsel. Voor mijn coastertje heb ik ook 80 grams weefsel gebruikt. Plooit zich mooi naar de huid. In jouw geval zou ik het in drie delen doen. Eerst de zijden en dan de bodem. En ongeveer 2 cm overlap aanhouden. Zou er twee lagen opzetten. Wat je allemaal nodig hebt en waar je het kunt kopen zie je in mijn bouwverslag. Ook de manier van werken heb ik beschreven. In mijn geval zat er plastic tape tussen romp en epoxy, maar dat maakt qua manier van werken niet veel uit. Lees het op je gemak door en zet alles voor jezelf op een rij. Het lijkt enger dan het is. De binnenkant zou ik behandelen met het restant epoxy Ik zou pas na het epoxywerk met plamuren beginnen. Succes ermee! Gr. Klaas.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/

 

Klaas, weer veel dank voor dit goede advies. Je ziet, een mens is nooit te oud om te leren. Ik ga dit zeker zo doen. Dacht eigenlijk al: "wat heeft het voor zin om eerst te schuren en vijlen, en daarna een laag weefsel er overheen".
Maar eerst denk ik om nog een "waterleiding" door het vlak naar boven aan tye brengen, voor als ik later toch nog een bluskanon o.i.d monteer. Hoef ik niet meer in de romp te boren en zo.
Ik denk dit te doen met gewone flexibele slang, bijvoorbeeld zoals bij een ruitenwisser van een auto. Dat moet ik nog uitvogelen.
Bovendien heb ik wel eens gehoord of gelezen dat zo'n ruitenwissermotortje van 12V uitermate geschikt is en veel goedkoper ( sloop).
Zo kom ik weer een stap verder. En nog steeds uitermate veel plezier van. De motoren, dus ook de boegschroef, werken naar behoren. Heb ik al getest. Dank je, kanjer!!

 

Plaats je ruitenwisserpompje zo laag mogelijk, om geen aanzuig problemen te hebben. Speedy Bob

 

Dank je wel. En is er nog een minimale diameter voor het aanzuigbuisje? Of komt dat niet zo krap?

Maarten, Binnenwerks zou ik het aanzuigpijpje minimaal 5 mm houden. Kijk maar hoe groot de inlaat van je pomp is.
Even terug naar het schuren. Alle oneffenheden (bulten) zie je terug in je epoxy. Dat wegschuren kost meer moeite en de kans is groot dat je door het weefsel heen schuurt. En dat moet je allemaal repareren. Kuilen kun je later vullen met plamuur. Bulten krijg je niet weggeplamuurd. Met een vooraf in model geschuurde romp heb je later minimaal schuur en plamuurwerk. Ik had geluk en hoefde om te verven de romp alleen maar dof te schuren. Gr. Klaas.

Super. Dan maak ik de romp zo strak mogelijk voor ik de epoxylaag aanbreng. Overigens ben ik geen Fries, maar wel zuunig. Las ik in een van jou topics. Hier in Zuid Holland zal de epoxy ook wel te koop zijn, maar vermoedelijk kan ik het hier ook goedkoper krijgen dan bij de hobbyzaak. Maar dat komt wel. Eerst nog een dek aanbrengen en de bovenkant van de boeg. Buitenzijde. Bedankt weer...

 

Is voor jou niet ver Maarten. Nieuwerkerk aan den IJssel. Zie link. Gr. Klaas.
https://www.polyservice.nl/115-epoxy
https://www.polyservice.nl/vezels/409-glasweefsel-80-gr-m-4111.html

 

Dat is een zeer bruikbare tip. We komen er wel...

 

Maarten, Je moet even kijken wat de oppervlakte van de huid is. Naar mijn idee heb je, om twee lagen op te leggen, aan 2 m2 weefsel voldoende. Gewichtsverhouding weefsel/epoxy (aangemaakt) 1:1. Maak +/- 20% extra aan. Stel je knipt het weefsel in 3 stroken. 2 x zijkant en 1 x bodem. Dan weeg je één strook, stel 30 gram, dan maak je 36 gram epoxy aan. 24 + 12 gram. Belangrijk is dat je een goede (keuken)weegschaal hebt, die op 1 gram nauwkeurig werkt.
160 gram weefsel wordt dan 192 gr. epoxy. Dus met 300 gram epoxy houd je over. En dat kan dan mooi worden opgemaakt aan de binnenkant. Ik heb een deel van het restant gebruikt voor een extra laag (zonder weefsel) om een glad oppervlak te krijgen. Mijn verslag is (ook door de reacties) een beetje langdradig, maar voor zover ik kan nagaan staat alles wat je moet weten erin. En de meeste reacties leverden voor mij bruikbare info op. Zorg dat je de methode in je hoofd hebt zitten en je alles vooraf klaar legt. Desnoods maak je een checklist en vink je domweg alles af. En dan denk je achteraf: Was dat nou alles? Maar ieder beleeft het op zijn eigen manier en verwoordt het ook dusdanig. Mocht één en ander je niet duidelijk zijn, vraag dan gerust. Ook ik heb een vrij lange aanloop moeten nemen. Ben geen Fries hoor, maar een Groninger. Maar dat terzijde. Succes ermee! Gr. Klaas.

 

Sorry, vergissing. Hopelijk deed het geen pijn, Klaas. Lezen is ook een kunst, maar dan was in ieder geval een van je mede forumleden een Fries...

Overigens maak ik inderdaad een checklist, weer een goed idee. Je hoort weer van me, hoop ik....

 

Maarten: Epoxy kan prima, met de restjes die je van de buitenkant overhoudt.
Spuitbus zou ik niet doen; te weinig controle of je alle hoekjes en gaatjes bedekt hebt.
Ik heb al mijn houten schepen behandeld met blanke lak uit een blikje.
Een scheut lak in het schip gieten, daarna met de kwast verspreiden.
De romp alle kanten uit draaien, zodat de lak overal komt.
Hoekjes even 'insoppen' met de kwast.
En, als je later tóch nog een gaatje ergens moet boren, ook dat weer behandelen.
Warm de lak even op (het blikje [met het deksel iets open] een uurtje op de CV-radiator of in een bak met warm water) zodat de lak wat vloeibaarder is. Werkt prettiger.

 

 

Nog een vraagje, mannen...
Ik begin aan het schilderwerk toe te komen. De kleuren weet ik, ik heb een lijst van BB en Humbrold kleurnummers.
De hamvraag is: HOEVEEL potjes ik b.v. nodig heb voor zwart en wit. De andere kleuren denk ik aardig af te kunnen met 1 per kleur, uitgezonderd de dekken.
Dus... graag weer tips en informatie. Misschien zijn er wel mensen die met andere merken verf werken, en dan voordeliger uit zijn. Moet uiteraard niet ten koste van de kwaliteit gaan. 
Maar b.v. potjes zwart/wit/groen met een grotere inhoud is natuurlijk super.

Ik wacht vol spanning op wederom goede tips. Foto`s volgen. Ben inmiddels met de verlichting begonnen.
Ook een dingetje. Wat voor soort ontvangertje is daar goed (genoeg) voor? Ik heb een Carson Reflex Stick MultiPro 14Ch. zender.

 

Even een wedervraag Maarten. Ga je spuiten of kwasten? Werk je met primers, waterverf of alkydverf?
Humbrol is prima spul. Mijn Bugsier 3 is daar in 1976 mee behandeld en het zit er nog steeds goed op. Romp is van ABS.
Geen primer gebruikt, de huid ontvet met wasbenzine en 2 lagen zwart en rood op gezet. Nooit los gelaten. Wel een paar krassen door de lak heen en die gewoon bijgeplekt, net als bij een echt werkschip. Alles met de kwast (penseel).
Schat dat je voor de romp 2 potjes zwart en 2 potjes rood nodig hebt.
Het hout van de Bugsier heb ik eerst een paar maal voorbewerkt met poyurethaan blanke lak. Daarna 2× kleur, Havana-bruin.
Mijn laatste aanwinst met epoxy romp is dof geschuurd en 2× geschilderd met Revell satijngrijs. Blijft ook goed zitten.
Wel ben ik een voorstander van satijnlak op mijn schepen. Verhult min of meer kleine oneffenheden en beschadigingen. En een echt schip is na een paar maanden ook zijn hoogglans kwijt. Zo zullen er nog wel een paar adviezen volgen. Probeer echter wel bij één systeem te blijven. Succes ermee! Gr. Klaas.

 

 

Maarten, Om verlichting te schakelen zou je aan je ontvanger een of meerdere multiswitches kunnen koppelen. CTI en ook anderen maken die dingen. Zoek maar eens op CTI+multiswitch. Gebruik ze in 3 van mijn schepen om verlichting te schakelen. In het 4e maak ik gebruik van een Beier module, maar daar zitten buiten 12 schakelopties ook geluiden in geprogrammeerd. Via de link kun je de gebruiksaanwijzing downloaden. Heb er erg in dat deze apparaten dingen inschakelen via de min aansluiting. Om de boel te bedraden zou je een gemeenschappelijke plus kunnen gebruiken. En een schema met de aansluitingen via een multiswitch. Daarin zie je dat ik 4 groepen heb gemaakt, die met één switch te schakelen zijn. 2k2=2.200 Ohm. 2 leds in serie gaat goed van 7,2 tot 18 Volt met die weerstanden. Gr. Klaas.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAAegQIAxAB&usg=AOvVaw2A0qKR-YRIkKnDGYxkurCM

 

Ha Maarten, 
let er wel op dat de BB kleur groen voor het dek niet de juiste kleur is. Ik had het dek al in die verkeerde kleur gezet en kwam er via de modelbouwclub achter dat die kleur donkerder moet zijn. Hierbij de foute en mijn nieuwe kleur. Ik zeg expres niet de juiste kleur, maar dit is 'mijn' groen.
Groeten, Roelof

 

Maarten, Bedankt voor de link. Houden we elkaar van de straat. Ga eens lekker zitten lezen. Nog even eter aanvulling op het lichtjesverhaal. Heb alleen maar geschreven over de systemen waar ik ervaring mee heb. Er is natuurlijk nog veel meer mogelijk. Heb er wel erg in dat schepen van toen niet van die lichteilanden zijn als nu. Soms zie ik modellen met een partij licht dat het zeer aan de ogen doet. Alles brandt wat er maar branden kan. En nog tegelijk ook. Maar goed, ieder maakt het schip dat hij zelf graag ziet. Gr. Klaas.

 

Superleuk, wat een reacties...Roelof, bedankt voor je tip. Ik heb die potjes al besteld, maar dat geeft niet. Potje verf is nooit weg,. Ik heb trouwens de indruk op jou fotoos, dat de kleur ook tamelijk licht is.
Maar ik ga er zeker op letten...Ik heb trouwens bij een andere hobbyclub een fotosessie van die boot gevonden, waar ik de kleuren redelijk goed op terug kan zien. als je wilt, zal ik die link ook wel plaatsen...

Klaas, inderdaad moet ik een beetje opletten waar en hoe ik de verlichting maak. En te fel is inderdaad ook niet mooi. Ik wil de boot `s avonds ook als sfeerverlichting gebruiken in mijn hobbykamer. Voordeel als de kinderen de deur uit zijn. Ik heb nu twee kamers voor mezelf...

EPOXY..het voor mij moeilijke deel...

 

Mooi verslag Maarten, je bent lekker bezig en ik ga je verslag volgen

Is dit een vernieuwde uitgave van de smit Rotterdam ??
Ik ben sinds afgelopen weekend ook de gelukkige eigenaar van een billing boats smit Rotterdam en deze is compleet anders, geen lasergesneden delen en helemaal geen triplex rompbodem.
Mijn kit is door de vorige eigenaar gekocht in 2004 schat ik en is identiek aan de kit zoal ik het ruim 30 jaar geleden al eens heb gebouwd
P.s. Ik heb BB kit 478

 

Leuk, hartelijk welkom. Ik heb even niets van me laten horen. Ondergedoken. Corona.

Maar vandaag heb ik een eerste poging gedaan, geholpen met alle duidelijke aanwijzingen op dit forum. Ziet er aardig uit denk ik, voor een eerste keer. Stuurboordzijde. Rest nog de bodem en de bakboordzijde.

Ik plaats wat foto`s.

 

Ziet er goed uit, je hebt de glasmat goed verzadigd met epoxy
Tip: zodra de epoxy gaat uitharden en het is nog niet knalhard maar goed taai dan kan je perfect met een afbreekmesje de glasmat bij de rand van het hout afsnijden.
Dit scheelt je ernorm veel schuurwerk om de randjes weg te schuren

 

Goeie tip..Zelfs nu lukt het nog redelijk...Weer wat geleerd...

 

1 laagje 100 - 160 grams lukt inderdaad vaak wel als het is uitgehard, maar kijk goed uit dat je je niet snijd of uitschiet
Dat spul kan flijmscherp zijn....

 

Dat is duidelijke taal. Ik let erg op. Enne...met een zoetvijl gaat het ook prima voor de grovere delen...Hopen morgen ook beetje droog, kan ik weer buiten epoxeren...
En snel een proefvaart doen VOOR het grote afbouw- en schilderwerk. Ik kijk er al naar uit. En mijn kleinkinderen ook...

 

Leuk om je te volgen opa Maarten! Roelof en ik wonen vlakbij. Als we straks allemaal onze Smit rotterdam klaar hebben dan kunnen we een keer gaan varen. Kikonline.

 

Heel leuk idee. Laten we elkaar volgen...

goed idee,
mijn Smit staat nog in het beginstadium, de spanten staan en er kan een eerste begin worden gemaakt aan de huid
toch verwacht ik tegen het voorjaar een heel eind te zijn. Mugen MRX-3

Mekaar een beetje blijven volgen, en bij leven en gezondheid moet dat goed komen...kijk er naar uit...

 

En het is ook fijn als we onze foutjes gewoon delen. Daar leren andere weer van. Hier is er 1 die mij deze zomer overkwam. Eerst had ik al problemen tussen de primer en de lak. Toen dat eenmaal was opgelost (dacht ik) heb ik de lak gespoten en wilde met de zwarte laag beginnen en had het schip al afgeplakt. Om het schip goed in de lak te krijgen besloot ik om toch nog een rode laag te spuiten en moest toen het afplakbandje weer van de romp afhalen.
Nou de rest was drama.

 

 

 

Kortom gebruik goede lak, dat scheelt je een paar dagen schuren en een hoop gemopper.
Groeten Roelof

Mijn reactie duurde even. Eerst in quarantaine en daarna de rest van de familie zo ongeveer.
Maar ben weer bezig. De valschade aan de boeg en neus is bijna hersteld...
Dus we kunnen weer verder...

 

Zo dat klinkt best serieus allemaal.
Beterschap gewenst en neusschade? Ongeluk(je) gehad?

Ja inderdaad. Ik had hem buiten in de tweede laag epoxy gezet, en toen ik even later aan de koffie ging, vroeg mijn vrouw of ik die boot zelf op de grond naast de werktafel had gezet. Nee dus. Dat had Jan de Wind gedaan...Best wel wat schade aan de boeg bovenzijde, maar dat is zo goed als opgelost. Alleen lastig dat een gebogen stukje beplanking een beetje terug veert nadat er een stuk uit is gebroken. Dat was wel een dingetje..Maar is behoorlijk gelukt. En uiteraard nieuwe deksteuntjes voor de verschansing...
Zo houden we werk. Proefvaart even uitgesteld...Je bent hiermee zomaar 4 weken achterop...Maar tijd gelukkig geen gebrek.

Maarten

En ik was gewaarschuwd door Klaas...

Plaatje erbij. Helaas van de schade zelf geen foto gemaakt. Dacht ik niet aan. Beetje teleurgesteld op dat moment, epoxy was nog maar net aangebracht dus ook allemaal zand en vuil erop. Krijg er een megawerk aan...

Kan me de waarschuwing zo niet meer herinneren Maarten. Je moet het maar positief opvatten. Heeft je werf er ook een reparatieafdeling bij! Mijn tankertje is ook wel eens minder goed weggezet in de berging. Vond ik hem terug tussen de fietsen. Balen natuurlijk. Voor de verschansing kapot en een deuk in het achterschip. Kwestie van even diep ademhalen en een plan van aanpak maken. En inderdaad een hoop extra werk. Voordeel van epoxy is dat het goed te repareren is. Vulstukje in de verschansing en een paar nieuwe stutten erachter. Als het straks in de verf zit ziet een ander er niets meer van. Gr. Klaas.

Die reactie bedoelde ik. vallen in de berging. Buiten onbeheerd en onveilig laten staan is net zo "minder slim". er stond op het moment dat ik bezig was niet zoveel wind, maar ik had toch beter op moeten letten. Maar...heb zojuist weer een nieuw deel in de verschansing gelijmd. komt allemaal goed. En die buitenkant krijg ik ook wel weer glad...Gr Maarten

 

Met spiritus of alcohol had je de vervuilde epoxy weg kunnen vegen en opnieuw epoxy aanbrengen, maar goed.. met wat schuurwerk is het ook zo weer opgelost
het betekend wel dat het schip een beste klap goed kan weerstaan, dus een aanvaring kan hij makkelijk hebben
ik zit op dit moment in de fase van het beplanken van de romp en weet dus nu dat 160 grams genoeg is om de romp sterk genoeg te makenGr Mugen

 

Had idd gekund, als ik het op dat moment had geweten. Maar dat komt best goed. In het ergste geval doe ik er nog een laagje epoxy zonder weefsel overheen...Zo blijven we aan het werk...En inderdaad is de boor verder totaal niet vervormd, dus een zeer sterke romp. Vooral als je bedenkt dat de motoren en dergelijke er allemaal al in zitten, dus hij is al behoorlijk zwaar. Verbaasde me daarover...Gr Maarten.

 

Zo opa maarten, wat een mooi werk! Kijk maar eens naar mijn rotterdam dan zie je hoe het niet moet. Gelukkig doe ik het om plezier van het bouwen te hebben, en dat had ik. Nu zit ik met plezier naar mijn rotterdam te kijken. Ik vind het een prachtschip, en die van u wordt ook mooi zo te zien. De romp vond ik een drama om goed te krijgen, daarna begon het leukste werk, de opbouw. Geniet er van! Enne, luister maar goed naar klaas, die heeft de beste tips.Gr Marijke.

 

Leuke reactie. Maar ik zie geen foto`s. Of zie ik iets over het hoofd? Gr Maarten

 

Marijke heeft een eigen draadje gemaakt Maarten. Zie link. Als je terug bladert zie je het hele proces. Zoals ik begrijp helemaal gebouwd vanaf de tekening die in de manual staat. Dus zonder bouwdoos. Gr. Klaas.

https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-smit-rotterdam.272421/page-17

yep. Maar dat was eens maar nooit weer. Marijke

 

 

Om eerlijk te zijn vind ik het een prestatie Marijke! Dat het een kijkschip en geen vaarschip is doet niet terzake. Voor mij is het een artist impression en dat moet je ook willen zien. Jij hebt je erin vastgebeten en er iets van weten te maken. Gr. Klaas.

 

Ik geniet van jouw bouwverslag Marijke. Je bent er wel mee bezig zeg. Klasse! Maarten

 

Overigens heb ik de laatste laag epoxy aangebracht en dagenlang geschuurd. Maar het resultaat valt me niets tegen.
Binnenkort hoop ik een korte proefvaart te maken. Zonder roeren, sturen moet lukken met de twee onafhankelijke schroeven en de boegschroef. Daar gaat het even om. En daarna moet ik eerst de roeren monteren, maar dat wil ik wel zodanig doen, dat ik ze makkelijk kan demonteren voor onderhoud aan de schroeven, smeren en zo...Denk dat ik ze monteer op korte holle buisjes die precies over de roerkoningen heen vallen, en e.e.a. vastzet met miniatuur inbusboutjes. Kijken of ik daar aan kan komen... 

 

Maarten, Bij mijn Smit Finland zitten de roerhakken met 2 RVS M-2 boutjes aan de straalbuizen gemonteerd. Door die los te halen kunnen de roeren met roerkoningen naar de onderkant weg. De door de roeren lopende koningen steken in een gaatje in de roerhak.
Aan de bovenkant zitten de roerhevels tussen M-3 moertjes klem op de roerkoning. Dat is een wat minder goede constructie en gaat gemakkelijk los. Vandaar dat ik het later anders deed.

Roerhevels zijn los te koop, maar ook gemakkelijk te maken van het binnenwerk van een kroonsteentje.


Hat aluminium armpje zit gelijmd met 2K-lijm. Maak je dat van messing dan is het ook te solderen. De twee schroefjes heb ik later vervangen door madenschroefjes, oftewel inbusboutjes. Die zijn beter vast te zetten dan met een schroevendraaien. De madenschroefjes heb ik gekocht bij RC-Point.
Eigenwijs als ik ben raad ik je aan om van een proefvaart zonder roeren af te zien. In de badkuip zoals Marijke stelt gaat wel, maar in open water zou ik het niet doen. Vaart makend "doet" een boegschroef niet veel. Sturen met de roeren vergt enige oefening. Je moet de schroeven echt tegengesteld laten werken om te draaien. Hoop dat je iets met deze info kunt doen en veel succes met de afwerking. En we blijven je verslag volgen om te zien hoe de klus vordert. Gr. Klaas.

 

Klaas,
Opa Maarten is misschien wel een geoefende stuurman die perfect kan maneuvreren op de motoren. Herby63

 

Herby, Dat zou best eens kunnen en het is alleen maar een aanrader. Gun Maarten alleen niet dat het schip aan de haal gaat en moeilijk terug te krijgen is. Stel dat één van de motoren uitvalt. Met roeren vaar je dan gewoon op één motor terug. Maar we gaan niet doemdenken. Maarten denkt eerst wel eens goed na eer hij aan de maidentrip begint. Stuurloos dreef mijn Smit Finland eens onder een fontein door. Was toch wel even paniek bij Klaas. En mijn avatar is ook al eens door een vriendelijke hengelaar terug gehaald. Was haar eerste motortje ter ziele. Gr. Klaas.

 

Sorry voor de late reactie heren...Allerlei omstandigheden. Heb inmiddels een proefvaart in de badkuip gedaan, en ging op zich prima, maar kwam een paar dingen tegen, die ik jullie niet wil onthouden:

1. Klein lekje van 1mm rond bij de boegschroef. Net achter de messing plaat op de huid. Zag het pas, toen er water aan boord kwam. Direct gestopt en de boel langzaam gedroogd, Gaatje gerepareerd. Hopelijk nu goed.

2. De standaard schroefassen zijn prima waterdicht, gevuld (tips op dit fijne forum) met uierzalf. Draait weol wat zwaar, maar lijkt beter te worden. Misschien iets te veel zalf?

3. Zo gauw ik de zender uitzet, gaat de bakboord motor langzaam vooruit lopen. Wie heeft hier ervaring mee? Op zich geen groot probleem, als je de zender maar pas uitzet als de boot op het droge is, en daarna de stroom eraf.

4. Dit vind ik heel raar: ik gebruikte bij de proefvaart de standaard plastic schroeven. De boot ging als een speer VOORUIT maar achteruit geen millimeter.
Misschien beter toch vervangen door bronzen schroeven die na aftoppen ook exacter in de tunnels passen. Deze plastic dingetjes zij ongeveer 5 mm te klein. Maar ik verbaasde me over de trekkracht vooruit...

Ik ga jullie bij gezondheid op de hoogte houden. Maarten

 

O ja, enne...Klaas, uiteraard gaat de ECHTE proefvaart buiten pas plaats vinden als de roeren zijn gemonteerd. Dat ben ik nog aan het uitvogelen. De passing is exact goed, maar HOE maak ik de houten delen van het roer goed vast aan de messing roerstang? Er zitten bij de bouwdoos wel een soort buigbare klemmetjes, maar om nu zoveel gaatjes in het roer te gaan boren?. Wordt het ook niet sterker van. Misschien gewoon goed verlijmen en daarna ook in de epoxy?Opa Maarten

 

Mooi dat het allemaal een beetje lukt Maarten. Zie dat je doorlopende roerkoningen hebt en je schrijft dat de roeren van hout zijn. Er vanuit gaande dat de gaten voor de roerkoningen al in de roeren zitten dan zou ik het volgende doen. Maak het deel van de roerkoningen dat in de roeren komt in de lengterichting ruw met een vijl of heel grof schuurpapier. Dan wat 2K-epoxylijm in de gaten van het roer en de koningen erin steken. Houdt de andere kant van het gat dicht en maak met de koning wat pompende bewegingen. Zo verdeel je de lijm in het gat. Trek de koning eruit en kijk of er overal lijm aan zit. Dan opnieuw plaatsen en op lengte afstellen. Lijm 24 uur uit laten harden en een test doen met een roerhevel erop of de lijmverbinding sterk genoeg is. Mijn ervaring is dat het zo moet lukken. Als het naar je zin is de roeren in epoxy met keperweefsel zetten. Daarna de boel glad maken en de einden van de roerkoningen schoon. Fixeren met dunne pinnetjes werkt alleen bij metaal op metaal. In het hout heeft het weinig grip en door een gat in de koning te boren verzwak je die. Belangrijker is dat er geen vocht bij het houten gedeelte van het roer kan. Dat gaat zich op de duur wreken door verrotting van het hout. In wezen geef je zelf de goede methode al aan. Succes ermee! Gaat best wel wat worden. Gr. Klaas.

 

Dank je wel. Helaas zitten er geen gaten in de houten roeren, of ik zou zelf dikkere moeten maken.
Deze worden gewoon met de dunne zijkant tegen de (messing) roerkoningen geplaatst. Dus dat wordt OF lijmen OF extra versterken. Om het origineel te houden qua dikte, lijkt me eerst verlijmen en daarna keperweefsel idd het beste. maar als het daar NA loslaat, heb je natuurlijk een probleem...Ga nog even nadenken. Ik doe er een foto bij...Dan zie je dat de dikte van roer en roerkoning ongeveer gelijk is. Is het misschien een idee om het hout iets hol te maken op de plaats waar deze tegen de roerkoning komt? 

 

Maarten, Steek geen energie in die houten roertjes. Hooguit om de maat op te nemen. Pak gewoon een plaatje aluminium of messing en vouw dat dubbel. Daarna wat open vouwen, koning erin op de juiste plaats en de achterkant dichtknijpen in de bankschroef. Op die manier vorm je een mooi profiel, waarin je je roerkoningen kunt lijmen. De open ruimte spatel je vol met epoxylijm, of giet ze na afplakken vol met epoxy. Daarna glad schuren en lakken. Op die manier hoef je niet meer het spul in de epoxy te zetten. Scheelt je een hoop werk en is beresterk.
Heb nog vergeten iets over je draaiende motor (na uitzetten zender) te schrijven. In principe zet je als je begint eerst je zender aan en daarna de ontvanger. Bij einde oefening eerst de ontvanger uit en daarna de zender. Raad je aan om aan boord een hoofschakelaar te gebruiken en daarmee de accu uitschakelt. Heb je nooit last dat je accu leeg loopt door lekstromen. Drie van mijn schepen hebben een 2 standen 3 polige schakelaar. In de uit-stand staat de laadplug aan de accu en in de aan-stand de verbruikers aan de accu.

 

Dank voor het schema Klaas, ik heb het opgeslagen voor toekomstig gebruik. Herby63

 

Graag gedaan hoor Herby. Niet geschikt om snel of lipo's te laden. Bij mij zit alles in de romp en de lampjes op een plek waar de warmte geen kwaad kan. Als voeding kun je een 18 Volts adapter gebruiken. De diode beschermt tegen verkeerdom aansluiten en werkt ook bij wisselstroom. Wattage lampje bepaalt de laadstroom. Gr. Klaas.

 

Oei...ik wel die houten stokjes gebruikt, omdat ik daar makkelijk een vorm in kon krijgen. Als het later niet werkt ga ik zeker het advies van Klaas opvolgen. Ik heb die stripjes aan de stangen gesoldeerd en om de roeren gevouwen. Daarna in de primer en de laatste keer gelijk meegeverfd met de 2 componenten lak. Op de derde foto zie je de rompkoningen waar de stangen in draaien.
Mocht je meer detailfoto's willen, laat je het maar weten hoor. Ik heb er genoeg. Roelof_1

 

Die constructie zal ook wel sterk genoeg zijn als de ruimte tussen roerblad en -koning is dichtgespateld met epoxylijm. Nadeel is dat je pas te laat merkt dat er vocht in het hout komt. Voor mijn Smit Finland heb ik, omdat ik de metalen roeren te duur vond, van afval kunststofplaat 2 Becker-roeren gemaakt. Voordeel is dat het geen vocht opneemt. Bij normale vaart sterk genoeg, maar ik moest nodig ijs gaan breken. En toen raakte het een en ander los. Maar na een werfbeurt(je) was alles weer vergeten. Kijk maar wat je doet Maarten. Er leiden meerdere wegen naar een goed eindresultaat. Als jij je er maar in kunt vinden. Hieronder voorbeeld van een roertje gemaakt van plastic afval. Roerkoning boven 3 mm RVS, onder 2,5 mm RVS. Het plastic is 0,7 mm styreen, gemaakt als verticale raamlamel. Voorste gedeelte dubbel gevouwen, achterste deel 4 plaatjes op elkaar. Alles gefixeerd met CA lijm en toen afgewerkt met epoxy-lijm. Gr. Klaas.

 

Wat een reacties.
Nu kom ik alweer met het volgende:

Ik ovgerweeg deze schroeven te kopen:
RAB-147-22 * Brass Propeller 4BL.L.M4 60MM
Iemand hier ervaring mee? De prijs lijkt me redelijk, 24 eurootjes per stuk. Of kan dat niets zijn? En zijn deze geschikt voor mijn slepertje? En kun je deze goed aftoppen?
Ik heb een (kort) proefvaartje gemaakt in een grote badkuip. Met de standaard 3 blads plastic schroeven speert de boot vooruit, maar achteruit varen is er niet bij. Hij blijft zowat stil liggen, behalve als ik heel weinig toeren maak...
Werk zat alweer. De boegschroef doet het overigens perfect. Bij vol gas trekt hij de boot zowat 30 graden slagzij...
Oh ja...Wat is CA lijm? Weer iets nieuws voor me...Opa Maarten

 

CyanoAcrylaatlijm , in de volksmond secondelijm.
Ik heb een maatje kleinere raboesch 4-blads eronder gemonteerd omdat ik dat zelf aftoppen niet zag zitten, kracht genoeg.
Op een zonnige zomermorgen full speed ahead, uit het water gesprongen over de rug van een uit de kluiten gewassen net onder het wateroppervlak zonnende karperachtig. Herby63

 

Ik heb een adapter (gekregen) die tussen 2, 6 en 12 volt zelf schakelt naar de juiste spanning. Dat werkt perfect. Is de Automatic-Turbo-Lader van Graupner. Kwestie van stekkertje op de accu en klaar...En aangezien ik 6V gebruik voor de boegschroef en 12V voor de besturing en leds, gaat dat fijn zo...Bovendien heb ik een behoorlijk zware 12V 7 A accu, die ongeveer 2,5 kg weegt. Werkt dus gelijk prima als ballast, en geeft genoeg energie voor ongeveer 4 uur...volgens de berekening, maar in de praktijk zal dat nog moeten blijken. Is een PowerSonic model PS-1270F1.Sorry, zag je reactie niet.Bedankt, wat een volzin trouwens. Allemaal erg intelligente mensen hier op dit forum...
Over die kleinere schroef: Dat zou dan een 55 mm worden, met dus 3 mm speling achter, en voor zo`n 8 mm.
Aftoppen schijn erg eenvoudig te zijn: Je schroef op een flink toerental laten draaien in bv de boorkolom, en er voorzichtig een zoetvijl tegenaan drukken, tussendoor vaak meten...
Heeft de karper trouwens schade aan zijn bovendek? Opa Maarten

 

Dat aftoppen is nog niet zo eenvoudig als dat je denkt, dit omdat de bladen vrij dun zijn en gesoldeert zijn op de as. Hierdoor word het messing zachter en verbuigd vrij snel. Ik heb deze bladen (een 3 blads) gebruikt voor mijn boegschroef en ook afgetopt.
Ik heb een draaibankje waarop ik een houten hoek heb gemaakt waarmee ik de stand van de bladen kon controleren.
Ik heb ze bij het aftoppen vaak moeten controleren op hun stand.
Er zij trouwens al afgetopte schroeven te koop, echter wel duurder.
Grt peter.

 

Wat is de diameter van de straalbuizen en hoe dik zijn je assen Maarten? De schroeven horen qua lengte ongeveer in het midden van de buizen te zitten en qua diameter net vrij lopen. Zelf aftoppen moet je hele goede spullen voor hebben. Heb je die niet zou ik passende Raboesch schroeven kopen uit de 170 serie. Er zijn ook afgetopte schroeven te koop, maar wel 2 x zo duur. Het is maar net hoe dicht je de werkelijkheid wilt benaderen. Heb nog een paar eigen gemaakte 60 mm messing schroeven liggen met M5 draad. Mag je zo hebben, maar vrees dat jij 4 mm assen hebt. Hieronder een plaatje. Gr. Klaas.

 

55 mm inderdaad, geeft achteraan dus 1,5mm rondom als speling.
Zoals Peter en Klaas aangeven, voor een amateur is de kans dat je je 60mm schroef naar de Filistijnen help groter dan dat het je lukt een mooi gebalanceerde afgetopte schroef te bekomen.
Je wil toch geen speedsleper zoals de mijne, en die draait nog op 6V ! (2 x Graupner Speed 600)

Ik denk dat ik die karper nog eens tegen gekomen ben, toen zag ik hem met een forse staartbeweging op enkele cm voor de boeg wegsprinten. Herby63

 

Allemaal weer bedankt voor jullie tips. Ik ga maar voor de 55 mm , het hoeft tenslotte geen racemonster te worden, met als gevolg bijna gehalveerde karperachtigen .
En Klaas, bedankt voor je aanbod, superleuk, ,maar het is inderdaad een schroefas van 4 mm met buitenmantel van 6 mm. Die draaien (nog) wel wat zwaar, ik heb ze gevuld met uierzalf, maar ze zijn wel perfect waterdicht. Denk dat ik dit even zo laat, ga er de eerste tijd wel op letten dat de motoren niet (te) warm worden door het zwaarder lopen. Maar denk dat het wel mee gaat vallen. En ik heb een ventilator van een PC in de machinekamer gemonteerd. Geeft dus ook verkoeling.Opa Maarten

 

Toch even naar die schroefassen kijken Maarten. Uierzalf geeft wel een beetje weerstand en de motoren ook. Bij de motoren voel je dan schoksgewijs dat de polen van het anker worden aangetrokken door de magneten. De meeste weerstand wordt veroorzaakt door verschil in uitlijning tussen schroefas en motor. Een dubbele kruiskoppeling of cardan is dan de oplossing. Het kan ook nog zijn dat de axiale speling te klein is en daardoor de boel klemt. Om dat optimaal af te stellen draai je de borgmoer die voor de schroef zit met de hand zover aan dat er geen axiale speling meer is. Dan de schroef erop en de borgmoer aandraaien tegen de schroef. Dat geeft net dat beetje ruimte om soepel te draaien. Is een soort handigheidje dat je gewoon eens moet uitproberen. Ook nog een mogelijkheid van zwaarder draaien kan axiale spanning op de koppeling zijn. Als je de koppeling op de schroefas even los draait kun je voelen waar de weerstand zit. Succes ermee!
Zelf heb ik in Verweggistan een paar goedgevormde schroeven kunnen scoren voor mijn Smit Finland. Is wel een meeneemstuk voor nodig en je moet de ruimte hebben om die te kunnen plaatsen. Kijk maar of het iets voor je is. Gr. Klaas.


https://nl.aliexpress.com/item/4000...68#1000022185#1000066059#0_668#3422#15392#571

https://nl.aliexpress.com/item/4000...68#1000022185#1000066059#0_668#3422#15392#751

https://nl.aliexpress.com/item/4000...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Dank weer voor de tips. Ik heb een dubbele kruiskoppeling, en ook zonder is het verschil minder dan een mm in uitlijning. Ik zal dus eerst controleren of eea inderdaad niet te strak staat.
In de genoemde links vind ik niets over de draairichting. Ik laat de motoren tegengesteld draaien, zodat ik de zijdelingse beweging niet hoef te corrigeren met de roeren.
Ik heb dus weer huiswerk. Gr Maarten.

CW= Clockwise, met de klok mee of rechts. CCW= Counterclockwise is de andere kant op. Pair is van beide eentje. Voor 6 Euro heb je twee plastic exemplaren. De afgetopte metalen kosten het dubbele. Als je ze neemt vergeet dan de meenemers niet. Goed kijken wat je aanvinkt. Gr. Klaas.

Dat van CW en CCW wist ik, maar zag dat niet in de links. Zal ik met mijn ouwe ogen wel weer overheen gekeken hebben. Ik ga denkelijk voor de metalen afgetopte. Schijnt aluminium te zijn..Gaat de huid ook niet corroderen...Geintje,werkt uiteraard alleen op metalen huid... .En een goeie tip van die meenemers...Zal opletten.Maarten.

 

Zelf heb ik die plastic schroeven gekocht Maarten. Zit een 4 mm gat in en daar heb ik M5 draad in getapt. En dat is sterk genoeg. Anders had ik 4 mm assen met meenemers genomen met een 5 mm bus. Draairichting staat niet in de link, maar in vakjes onder de prijs. Voor jou 2e regel, 2e vakje. Zal je wel lukken. Succes ermee verder! Gr. Klaas.

 

Dank je wel, Klaas. Ik heb toch maar bronzen Raboesch schroeven aangeschaft. Die waren in de aanbieding, ongeveer 21 euro per stuk. Speciale voor Straalbuizen, lage snelheid, hoge trekkracht. Ben benieuwd...Maarten.

 

Ik heb mijn schroefjes binnen en gemonteerd...Raboesch 4 blads L & R draaiend 55m. En al gemonteerd, zie foto.
Nu eerst de volgende proefvaart, en dan verder met het schilderwerk en de opbouw. Maarten

 

Druk bezig met de roertjes. Gebruik niet de houten, maar heb ze gemaakt van kunststof. Iets van oude lamellen. Vijf lagen op elkaar gelijmd en de twee buitenste iets langer gehouden. Deze buig ik om de roer koningen en monteer ze met 1.5 mm boutjes. Heb er vertrouwen in...

Maarten

 

https://youtu.be/xEXKPhfdGt8

 

Daar zit power genoeg in Maarten! Mooi dat het allemaal lukt. Als er op je zender een dual rate voorziening zit dan zou ik die bij de motoren toepassen om met de losse boot te varen. Dan slaan de schroeven minder gauw lucht. Controleer of je motoren erg warm worden. En zorgen dat de boot achter op maximale diepte ligt. Op achteruit trekken de schroeven gauw lucht. Wordt deels veroorzaakt door de vorm van de straalbuizen. Succes verder met de afbouw! Gr. Klaas.

 

mooi, power, meer dan voldoende om iets zwaar in gang te krijgen en te kunnen bijsturen.
Nu nog leren om maar met half gas te varen of nog wat minder misschien
succes met de verdere afwerking. Marc

 

Gefeliciteerd met het resultaat Maarten. Moet achter nog meer ballast bij en minder gas worden gegeven. Varend zie je dat er genoeg wateraanvoer naar de schroeven is, maar stilliggend niet. En helemaal niet als je de motoren tegen elkaar in laat draaien. Ook heeft bij achteruit draaien de stand van het roer invloed op de wateraanvoer. Als je op de schroeven wilt keren houd dan de roeren in de middenstand. Dan hapt je achteruit draaiende schroef minder lucht. Is Brent de cameraman, of bediende hij de zender? Het is heel verleidelijk om de knuppel door te drukken om resultaat te zien, maar het werkt vaak averechts. Probeer uit te (laten) vinden wat er gebeurt bij minimaal toerental van de schroeven. Je staat versteld hoe weinig energie een schip nodig heeft om te bewegen. Bij veel wind wordt het natuurlijk anders, maar dan is het in je voordeel dat je de fijne kneepjes onder de knie hebt. Wens jullie veel vaarplezier en succes met de afbouw. Gr. Klaas.

 

Goede tips. Inderdaad is Brent de cameraman van 7 jaar...En een ander kleinkind, Jelle, van ook 7 jaar, heeft ook een filmpje gemaakt...Ik bediende meestentijds de zender. Maar dit was de eerste keer, dus moet nog even aanvoelen. Inderdaad bij stationair draaien nog voldoende vaart. Trekken zal hij dus wel. En het roer systeem heb ik ook aangepast naar advies van een Engineer van IHC Kinderdijk. Daar is het originele schip ook gebouwd...Maarten.

 

https://www.youtube.com/watch?v=xEXKPhfdGt8

https://www.youtube.com/watch?v=21UbyDbgsvQ

 

Fijn dat je weer terug bent Maarten! Rustig verder met de afbouw en het afwerken. Hopelijk binnenkort wat beter weer om af en toe te kunnen varen. Succes verder! Gr. Klaas.

Ja, en omdat ik het gisteren even met de telefoon deed, zijn de foto`s en tekst niet helemaal goed. Er is zelfs een regel weggevallen.

Maar ik hoop dit te verbeteren..

Ik heb in de stuurhut het meubilair gemaakt en keurig geschilderd. Nu zit het dak er op en zie je er bijna niets meer van, behalve als het licht in de hut aangaat...
Nu moet ik dus een begin gaan maken met al dat koperwerk zoals trappetjes en relingen...Uitdaging...
Ik hou jullie op de hoogte bij gezondheid...Opa Maarten

En dat duurt al een poosje. Even een verhuizing tussendoor... Dat gaat niet in je kouwe kleren zitten...