De bekende modelbouwdoos van Billing Boats, schaal 1:75


Op Maandag 23 juli heb ik de kiel gelegd...Het begin is er.

Voor de montage van de rompdelen gebruik ik Uhu houtlijm D3, dus watervast.

Na het moeizaam bij elkaar zoeken van de gebruiken onderdelen, hierin is de handleiding niet echt sterk, heb ik deze lasercutted delen in elkaar gelijmd en haaks geklemd voor enkele uren.

Zeer goed schuren is hierbij belangrijk, omdat de randen door de laser zijn ingebrand, en daardoor niet meer poreus en keihard. De verlijming neemt dus de nodige tijd en moeite. Dit maakt het bouwen van dit soort modellen zo langdurig.

 

Ik nummer eerst (volgens beschrijving) met potlood de onderdelen op de "bouwplaten" voor ik ze uitdruk. Omdat je er meestal meerdere nodig hebt, is dat makkelijker zoeken later...Alleen die delen nummeren die je het eerst nodig hebt, anders moet je weer te veel zoeken. De beschrijving geeft namelijk tijdens de bouw niet aan op welke plaat zich welk onderdeel bevindt, dat moet je eerst bij de inhoudsopgave opzoeken...

En weer een paar spanten...Het begint vorm te krijgen. Goed haaks lijmen is nog niet altijd eenvoudig. Las de tip om het te proberen door in de hoeken vierkante Lego of Duplo blokken te klemmen. Eerst een kleinkind bestelen...

Motorsteunen...Ziet er degelijk uit. Eerst maar goed lakken voor ik de motoren er in monteer. Nog even uitvogelen waarmee ik dat zal gaan doen. Watervaste vernis? Zoiets denk ik aan.

En zo geregeld een stukje verder bouwen. Beleef er veel plezier aan. 

Je moet inderdaad goed schuren, maar op sommige kleine plekjes is dat best lastig. Daarom gebruik ik ook kleine platte en driehoekige vijltjes. Misschien ook ronde later.,. Had ik allemaal al jaren ongebruikt in de schuur liggen. Zo zie je maar weer...Wie wat bewaart die heeft wat.

12 Augustus 2019.Weer een deel van de romp, diverse spanten en dragers voor het dek...Eerst heb ik er wat lijmklemmen bij gekocht, had er echt te weinig... 

Deze gebruikte lijm is volgens mij echt ijzersterk, de tijd zal het leren...

15 Augustus. De laatste spanten gelijmd. Straks volgt het aanbrengen van de huidbeplating. En dan moet ik gaan nadenken over het aanbrengen van de motorsteunen en motoren en schroefassen. Als ik eerst het dek plaats, kan ik waarschijnlijk nergens meer bij...Adviezen zijn welkom...

Het spantwerk is zo goed als klaar, en de motoren zijn aangebracht. Dit is tijdelijk, vanwege het inwendig lakken met watervaste lak van de romp. Bovendien moeten er nog goede aandrijfassen in, niet de rommel die BB levert. Verder geen klagen over het model, maar je kunt zien dat het van origine een statisch ontwerp is, dus eigenlijk alleen voor in een vitrine.

Weer een paar stappen. Boegschroefmotor geplaatst, althans het huis ervan, alleen iets hoger als de exacte bedoelde locatie. Dat is haast onmogelijk zonder alle spanten te verzagen en dus verzwakken. Ik zag op dit forum dat de meeste bouwers dit zo doen. Sommigen plaatsen hem een spant naar achteren, maar dat komt de wendbaarheid niet ten goede. vandaar deze keuze. Hij blijft wel ruimschoots onder de waterlijn...

 
Ook heb ik het eerste onderste rompdeel trachten te buigen. Eerst goed doorweekt met water, en daarna met een heet strijkijzer...Ging niet slecht. Ook hiervoor (het buigen) worden veel manieren toegepast en heeft iedereen zijn eigen ervaringen. Ik laat dit nu eerst drogen en maandag kan ik het dan misschien vastlijmen.

Maandag 16 september. Twee bodemplaten gelijmd en de achterste twee  voorgebogen en vastgeklemd. Is notabene een week werk om het netjes te doen. Maar dat geeft niets. We vorderen. Ga er nu aan denken om de dekken vast voor te monteren, nog niet definitief, want dan kan ik niet makkelijk meer bij de electronica.

En daarna eerst nog wat huidbeplanking op strategische plaatsen, zodat de romp stijf is en blijft, en dus van het juk af kan...

Het begint al op een schip te lijken...

De boegschroef ziet je op de foto rechts hierboven goed zitten..Klik maar op het plaatje...

Vandaag, 17 september, de hekplanken en begin van de zijbeplanking gemaakt. Het schip nu rechtop op het juk gezet. Begint op een schip te lijken inderdaad. 

Vandaag erg veel gevorderd. Zijbeplanking en dekplaten vastgelijmd. Zit erg mee. Blij dat ik zoveel lijmklemmen heb.

De romp staat alleen nog maar op het juk ter ondersteuning, de vorm is nu goed en stabiel. Straks de hele binnenzijde afwerken met blanke lak, om later houtrot te voorkomen. Zo lang als mogelijk is...

 

Vandaag veel werk geleverd. Laatste rompplaten aangebracht, en achterdek.

Wel de dunne latjes nog allemaal buigen en monteren, zal wel lang werk zijn.Maar ook leuk werk.

De vorm van de boeg zal niet meevallen...Maar komt goed bij gezondheid...

 

NOG EEN PAAR MOOIE PLAATJES.

 

Mooi poosje geleden. Druk...Maar hier volgt een kleine update. Hoofdmotoren, schroefassen en Boegschroef plus bekabeling en aanstuur units geplaatst. Verder veel latjes aan de romp gelijmd..

Er valt straks nog veel te finetunen, maar dat geeft niets.

 

Hier volgen een paar voor zich sprekende foto`s...

De schroefassen heb ik zelf gemaakt met gebruik van de bij de doos geleverde materialen. Scheelt een vermogen, en ik ga toch niet elke week varen, dus dit moet voldoende zijn...

Ik ga de boel straks smeren en waterdicht maken met uierzalf. Advies van forumleden...

Een zijkant is al dicht, en er zijn rails voor + en - aangebracht, om de wirwar van bedrading te voorkomen.

De andere kant nog dicht, balsa lat aanbrengen op de neus bovenaan, en de boel mooi rond slijpen-schuren-snijden. Dat wordt het volgende project...

En dat dichtmaken gaat nu aardig opschieten. De schroefassen weer even verwijderd om de binnenzijde van de romp straks te kunnen impregneren met epoxy hars. Dat wordt ook nog een dingetje..

Beetje stil geweest op dit verslag, maar wel veel gewerkt aan de boot. Sorry, schip.

De romp is dicht, de motoren (3) zijn ingebouwd en werken naar behoren. Nu de romp afwerken, een waterleiding plaatsen (zie forum) en dan de boel lamineren met epoxy weefsel, daarna schuren en slijpen en afwerken. Dan kan de romp worden gelakt en verder met de opbouw. 10% is ongeveer klaar. Niet slecht in bijna 4 maanden.,..

Druk begonnen met de opbouw. Ik moet gaan zoeken naar materiaal om de romp af te werken voor de epoxylaag, en ook heb ik al verf nodig voor de opbouwdelen die ik geplaatst heb...

Verf, kwasten en andere middelen zoals schuurpapier zijn aanwezig. Nu eerst de romp afwerken met lak plamuur, dunne, die de kleine kiertjes en punaise gaatjes vult. Daarna kan nik een deel van de oppouw vast schilderen en het bakdek aanbrengen. Daarna het bovenste deel van de boeg monteren, en dan wordt het tijd voor epoxy...Heb er zin in...

Wat lakwerk gedaan aan het onderste bemanningsverblijf en achterzijde machinekamer, en ook gedeeltelijk raampjes gemonteerd (Acetaat) in de opbouw. Snel gezegd, maar toch veel uren werk...

Weer wat werk voor de boeg weggewerkt...Zeer veel kleine onderdelen die ik opnieuw heb moeten maken wegens breuk in het slechte triplex. Maar wel gelukt, dus weer een stapje verder...

En nu de neus van balsahout geplaats en redelijk in vorm gebracht. Veel werk, en een paar keer moeten aanpassen, maar dat maakt het alleen maar leuker en mooier. Nog weinig verf, anders zou het er al op gaan lijken. We naderen het moment om de romp te gaan bekleden met Epoxyweefsel en hars...

Met zomaar een mooie doorsnede van een ander schip van Smit: De "Noordzee"

Ook de spiegel is inmiddels afgerond. Rest ons nu om de romp te gaan bekleden met glasweefsel en epoxy.

Vandaag de Stuurboordzijde bekleed met keperweefsel en epoxy. Dit was de eerste keer voor me, maar het resultaat ziet er goed uit. Dankzij jullie aanwijzingen...

Toch wel wat van geleerd: het berghout was lastig, volgende keer beter eerst het keperweefsel insnijden en later bijwerken ...

Intussen de gehele romp twee keer bekleedt met epoxy en alles gladgeschuurd. Tussendoor nog een poos bezig geweest met het herstellen van de gevolgen van een val. Alleen de neus was ernstig beschadigt, verder niets ontzet.

Bewijs dat de romp uitermate stevig is. Gelukkig maar. Vandaag veel geschuurd, en volgende week hoop ik een korte proefvaart te maken, nog zonder roeren, maar ik stuur met de twee schroeven en de boegschroef. Dat moet al erg goed gaan...

 

En toen hadden we een proefvaart. Prima, ware het niet dat er een lekje bij de boegschroef zat... Is weer gerepareerd, maar wel iets om op te letten. Verbinding tussen hout en kunststof. Gerepareerd met epoxy lijm.

Inmiddels al weer een aardig stukje gevorderd...

Epoxy romp is prachtig gelukt, nu bezsig met de opbouw en verlichting en dergelijke.

De motoren werken, de stuurinrichting ook en een begin gemaakt met het schilderwerk...Bovenbouw begint al te vorderen.

De plaatjes spreken voor zich...

En zo van lieverlee groeit ons bootje...

Stukje bovenbouw gerealiseerd, verlichting aangebracht met stekker verbinding, omdat de opbouw demontabel moet blijven..

Nu moet ik een begin maken met het schilderen van de romp...Wordt nog een dingetje. Schilderen is niet mijn sterkste kant...

TOCH BEGONNEN MET HET GRONDEN VAN DE ROMP...

De eerste laag zit er heel dun op. Alleen om de ruwe en niet gladde oppervlakken goed te kunnen zien...

Was voor mij een waagstuk. Veel herstelwerk, want de patrijspoorten en ankergaten heb ik mee geverfd. Dat moet er weer af. Maar daar vind ik ook wel weer een oplossing voor...

 

Overigens de laatste weken weinig gedaan wegens gezinsuitbreiding: een puppy van 8 weken, dus vaak, ook in de nacht, je bed uit.

Maar ik ben wel veel aan het schuren geweest. Noch VOOR het gronden wil ik alles behoorlijk glad hebben, zodat ik er straks niet al te veel grondlaag af hoef te schuren...

Ook heb ik tussendoor delen van de opbouw gemaakt en er LED verlichting in geplaatst. Ook de boordlichten werken. Foto's volgen...

Weer een kleine update. Heb besloten om eerst de romp vast te schilderen. Gewoon met de kwast, en daar ben ik zeker niet ontevreden over.

Tenslotte is een echt schip ook niet 100% strak. En ik wil niet overdrijven..

Nu nog de kleine dingen zoals zij streep, boegschildering en Simplon merken en dergelijke...

En uiteraard het plaatsen van koperen patrijspoortjes...Dat moet het AF maken...

 

Na lange tijd, ook in verband met ziekte van mijn vrouw, weer de bouw opgemaakt.

Aardig aan het knutselen en een vervolg met het schilderwerk en de opbouw.

Plaatjes spreken voor zich:

Na lange tijd weer opgepakt...

 

Helaad alles door ziekte en verhuizing lang stil gelegen.

Hopen nu wat intensiever eraan te werken...

Maak jouw eigen website met JouwWeb